Miten Mobilat auttaa?
Missä kipu on?
Ajankohtaista
Venyttelyopas
Kaula ja niska
Olanseutu ja yläraajat
Keski- ja yläselkä
Lantio
Alavartalo
Alaraajat
Hyvä tietää Mobilatista


Lavan lähentäjät eli epäkäslihas sekä iso ja pieni suunnikaslihas ovat tärkeitä lihaksia erityisesti niille, jotka tekevät työtä näyttöpäätteen ääressä. Näiden lihasten liikkuvuutta ja kuntoa voi helpottaa lihaskuntoliikkeillä ja venytyksillä.

Keski- ja yläselän lihasten venyttelyliikkeet tulostettavana PDF:nä

1. Lavan lähentäjä

Hartiaseudun liikkuvuus ja lapaluiden lähentäjälihasten hyvä toiminta ovat tärkeitä esimerkiksi vapaauinnissa ja lentopallossa.

Klikkaamalla kuvaa voi katsoa venyttelyanimaation, joka avautuu erilliseen ikkunaan.

Katso venyttely klikkaamalla tästä.

Tartutaan kädellä penkin reunasta. Hartia rentoutetaan ja yläselkä painetaan köyryssä taaksepäin, kunnes venytys tuntuu hartiassa ja lapaluiden välissä.

2. Lavan lähentäjä

Lavan lähentäjän avulla voidaan tuoda lapaluita yhteen. Esimerkiksi soudun vetovaiheessa lapaluiden lähentäjät tekevät kovasti töitä.

Klikkaamalla kuvaa voi katsoa venyttelyanimaation, joka avautuu erilliseen ikkunaan.

Katso venyttely klikkaamalla tästä.

Laitetaan kädet ristiin polven ympärille. Pidetään leuka alhaalla, pää ja hartiat rentona. Polvea painetaan alaspäin, kunnes venytys tuntuu lapaluiden välissä.

Sivun yläreunaan >


Epäkäslihas
Sijainti: Keski- ja yläselkä
Lähtö: Takaraivonluu, niskaside, kaula- ja rintanikamien okahaarakkeet
Kiinnitys: Solisluu, lapaluun olkalisäke, lapaluun harju
Toiminta: Yläosa: hartian nosto, keskiosa: hartian taakse vetäminen, alaosa: hartian alas vetäminen


Iso ja pieni suunnikaslihas
Sijainti: Lapaluiden väli
Lähtö: Kahden alimman kaularangan nikaman ja neljän ylimmän rintarangan nikaman okahaarakkeet
Kiinnitys: Lapaluun sisempi reuna
Toiminta: Lapaluiden yhteenveto