Miten Mobilat auttaa?
Missä kipu on?
Ajankohtaista
Venyttelyopas
Kaula ja niska
Olanseutu ja yläraajat
Keski- ja yläselkä
Lantio
Alavartalo
Alaraajat
Hyvä tietää Mobilatista


Kaulan ja niskan alueen lihakset kuormittuvat erityisesti tietokoneen ääressä työskenneltäessä. Sopiva työasento, liikunta sekä venyttely säännöllisin väliajoin lievittävät kaulan ja niskan alueen kiputiloja. Venyttelyliikkeet ovat yksinkertaisia ja niitä voi helposti tehdä missä vain, vaikka työpöydän ääressä.

Kaula- ja niskavenyttelyliikkeet tulostettavana PDF:nä

1. Hartioiden nosto
Painojen nosto mahdollisimman korkealle tehdään vetovaiheessa hartioiden nostajalihasten avulla. Myös esimerkiksi ikkunoiden pesu kuormittaa hartioiden nostajalihaksia.

Klikkaamalla kuvaa voi katsoa venyttelyanimaation, joka avautuu erilliseen ikkunaan.

Katso venyttely klikkaamalla tästä.

Tartutaan kiinni venytettävän puolen ranteesta ja viedään venytettävä hartia alaspäin. Päätä kallistetaan ja kierretään vastakkaiselle puolelle, kunnes venytys tuntuu hartiassa ja kaulan sivulla.

2. Kaulan ja niskan ojentajat

Kaulan ja niskan ojentajalihakset jännittyvät voimakkaasti esimerkiksi ikkunoita pestäessä.

Klikkaamalla kuvaa voi katsoa venyttelyanimaation, joka avautuu erilliseen ikkunaan.

Katso venyttely klikkaamalla tästä.

Selkä pidetään suorana. Kädet asetetaan ristiin takaraivolle. Kaula ja niska rentoutetaan sekä annetaan käsien oman painon painaa päätä alaspäin.

Sivun yläreunaan >


Lapaluun kohottajalihas,
epäkäslihaksen yläosa

Sijainti: Hartioiden yläosa
Lähtö: Lapaluun kohottaja: kaulanikamien poikkihaarakkeet, epäkäslihas
Kiinnitys: Lapaluun ylempi kulma
Toiminta: Hartian nosto


Kaulan ja pään ohjaslihakset
Sijainti: Kaulan ja niskan takana
Lähtö: Kaularangan ja ylimpien rintarangan nikamien okahaarakkeet
Kiinnitys: Kaulan ohjaslihas: ylimpien kaularangan nikamien poikkihaarakkeet, pään ohjaslihas: kartiolisäke takaraivolla
Toiminta: Kaulan ja pään ojennus, sivutaivutus