Mobilat
Miten Mobilat auttaa?
Missä kipu on?
Niska
Olka
Ranne
Kyynärpää
Selkä
Reisi
Polvi
Sääri
Nilkka
Ajankohtaista
Venyttelyopas
Hyvä tietää Mobilatista


Tällä sivulla kerrotaan säären alueen kipujen synnystä, vammojen ennaltaehkäisystä sekä hoidosta venyttelyohjeineen. Missä kipu on -linkistä tai kuvasta pääsee tarkastelemaan myös muita kehon kipupisteitä.

Yleistietoa siitä, Miten Mobilatia käytetään ja Miten Mobilat toimii, löytyy Miten Mobilat auttaa -sivuilta.

Vamman synty
Hoito ja venyttelyohjeet
Ennaltaehkäisy


Vamman synty

Säären alueelle kipuja tulee usein sääriluun sisäpuolelle nilkan yläpuolelle. Kipu ilmenee esimerkiksi lenkkeillessä jonkin aikaa juoksun aloittamisen jälkeen. Akuutti vamma voi syntyä pohkeeseen ponnistuksen tai liukastumisen seurauksena, jolloin pohjelihas saattaa revähtää.


Hoito ja venyttelyohjeet

Parasta hoitoa akuutin vamman yhteydessä ovat lepo ja kuormituksen välttäminen sekä kylmähoito.

Kipua ja tulehdusta voi lievittää tulehduskipulääkityksellä ja paikallisilla särkyvoiteilla. Lisätietoja paikallishoidosta löytyy sivuilta Miten Mobilat auttaa.

Säären lihasten aktivointi ja harjoittelu kannattaa aloittaa rauhallisesti. Säären alueen lihaksia on myös hyvä venytellä niiden toiminnallisuuden parantamiseksi. Sopivia venyttelyohjeita löytyy Venyttelyoppaasta.

Voi myös olla syytä selvittää nilkan toimintaa ja korjata mahdolliset liikehäiriöt. Alaraajojen biomekaniikkaan erikoistuneet fysioterapeutit auttavat liikehäiriöiden tutkimisessa ja hoitamisessa.

Sivun yläreunaan >


Ennaltaehkäisy

Säären, pohkeen ja nilkan alueen vammoja ennaltaehkäistään parhaiten lihasten venyttelyharjoituksilla.

Voimaa ja kestävyyttä harjoitetaan alaraajoihin kohdistuvalla puntti- ja kuntosaliharjoituksilla. Esimerkiksi hyppynaru on hyvä säären alueen lihasten harjoittelumuoto. Ylikuormitustilanteita tulee välttää.

Sivun yläreunaan >


Akillesjänteen lihaksien venyttelyssä kulmalauta on hyvä apu.



Hyppynarulla hyppiminen kehittää säären alueen lihaksia tehokkaasti.