Mobilat
Miten Mobilat auttaa?
Missä kipu on?
Niska
Olka
Ranne
Kyynärpää
Selkä
Reisi
Polvi
Sääri
Nilkka
Ajankohtaista
Venyttelyopas
Hyvä tietää Mobilatista


Tällä sivulla kerrotaan reiden alueen kipujen synnystä, vammojen ennaltaehkäisystä sekä hoidosta venyttelyohjeineen. Missä kipu on -linkistä tai kuvasta pääsee tarkastelemaan myös muita kehon kipupisteitä.

Yleistietoa siitä, Miten Mobilatia käytetään ja Miten Mobilat toimii, löytyy Miten Mobilat auttaa -sivuilta.

Vamman synty
Hoito ja venyttelyohjeet
Ennaltaehkäisy


Vamman synty

Reiden alueen yleinen vamma tulee usein liukastumisen tai horjahtamisen seurauksena reiden takaosaan. Lihasvenähdys tai pieni revähdys tuntuu äkillisenä paikallisena kipuna. Joskus reiteen kohdistuva isku aiheuttaa vamman ja verenvuotoa reiden alueelle.


Hoito ja venyttelyohjeet

Parasta ensiapua reiden alueen vammoihin on 3 K:n hoito: kylmä, koho, kompressio elastisella siteellä. Kylmähoitoa jatketaan 1-2 tunnin välein parin vuorokauden ajan 30 min. kerrallaan.


Keihäänheitossa myös reisilihakset työskentelevät voimakkaasti.

Tulehduskipulääkityksellä ja paikallisella särkyvoiteella vähennetään tulehdusta ja kipua. Lisätietoja paikallishoidosta löytyy Miten Mobilat auttaa -kokonaisuudesta.

Muutaman päivän levon jälkeen aloitetaan varovainen reiden liikuttaminen kivun sallimissa rajoissa. Kuntoutuminen jatkuu asteittaisilla toiminnallisuutta palauttavilla aktiivisilla lihasharjoitteilla. Esimerkiksi pyöräily, reiden ja alaraajojen voimaharjoitus kuntosalilla ovat sopivia lajeja. Kannattaa myös muistaa reiden alueen lihasten venyttely.

Sivun yläreunaan >


Ennaltaehkäisy



Huolellinen venyttely ehkäisee urheiluvammoja parhaiten.
Reiden lihasten voiman ja joustavuuden parantaminen vähentää riskiä reiden lihasten vammoille. Reiden lihasten joustavuutta harjoitetaan venyttelyharjoituksilla.

Reiden alueen lihasten voimaa tulisi kehittää alaraajoihin kohdistetuilla kuntosaliharjoitteilla. Juoksu, pyöräily sekä erilaiset palloilulajit auttavat pitämään reiden lihaksiston kunnossa.

Sivun yläreunaan >