Miten Mobilat auttaa?
Missä kipu on?
Niska
Olka
Ranne
Kyynärpää
Selkä
Reisi
Polvi
Sääri
Nilkka
Ajankohtaista
Venyttelyopas
Hyvä tietää Mobilatista


Tällä sivulla kerrotaan niskakipujen synnystä, vammojen ennaltaehkäisystä sekä hoidosta venyttelyohjeineen. Missä kipu on -linkistä tai kuvasta pääsee tarkastelemaan myös muita kehon kipupisteitä.

Yleistietoa siitä, Miten Mobilatia käytetään ja Miten Mobilat toimii, löytyy Miten Mobilat auttaa -sivuilta.

Vamman synty ja oireet
Hoito ja venyttelyohjeet
Ennaltaehkäisy


Vamman synty ja oireet

Staattinen työ ja kiire lisäävät niska-hartiaseudun nivelten ja lihasten kuormitusta. Lihakset jännittyvät ja niiden aineenvaihdunta hidastuu. Hapen- ja ravintoaineiden puute aiheuttaa lihasten väsymistä ja kipua. Pitkään kestänyt niska-hartiaseudun jännitys- ja kiputila saattaa aiheuttaa oireiden lisääntymistä kuten päänsärkyä, käsien puutumista ja huimausta.

Pitkään kestävä staattinen lihastyö aiheuttaa lihasten kiristymistä ja kestojännitystä hartiaseutuun.


Hoito ja venyttelyohjeet

Jännittyneitä lihaksia voidaan rentouttaa levolla ja varovaisella liikkumisella. Kipua ja tulehdusta voi lievittää asianmukaisella tulehduskipulääkityksellä. Paikallishoitona voidaan käyttää särkyvoidetta. Lisätietoja Mobilatista ja paikallishoidosta löytyy sivuilta Miten Mobilat auttaa.

Lihasten toiminnallista liikelaajuutta voi edistää aktiivisilla lihasharjoitteilla. Kävely tai sauvakävely on mitä parhainta hartiajumppaa. Tällöin ylävartalon kierrot korostuvat ja niska-hartiaseudun verenkierto paranee. Jännittyneiden lihasten joustavuutta voi auttaa palautumaan oikeanlaisilla venyttelyharjoituksilla.

Lisätietoja hoidosta ja aktiivisia lihasharjoitteita löytyy Niskan hoito-oppaasta, jonka voi myös helposti tulostaa.

Sivun yläreunaan >


Ennaltaehkäisy

Suurin osa niska-hartiaseudun vaivoista johtuu työssä tapahtuvista ylikuormituksista. Tämän takia on tärkeää, että asiantuntija tarkistaa työergonomian.

Työn jaksottaminen ja staattisen työn aiheuttamien lihasjännitysten poistaminen säännöllisellä liikunnalla ja niska-hartiaseudun lihasharjoitteilla ehkäisevät myös vaivoja. Kannattaa pyrkiä löytämään itselle mieluinen liikuntalaji, jota ehtii harrastaa 2-3 kertaa viikossa. Esimerkiksi uinti, sauvakävely ja kuntosaliharjoittelu vähentävät niska-hartiaseudun vaivojen syntymistä tehokkaasti.

Sivun yläreunaan >