Mobilat
Miten Mobilat auttaa?
Missä kipu on?
Niska
Olka
Ranne
Kyynärpää
Selkä
Reisi
Polvi
Sääri
Nilkka
Ajankohtaista
Venyttelyopas
Hyvä tietää Mobilatista


Tällä sivulla kerrotaan nilkkakipujen synnystä, vammojen ennaltaehkäisystä sekä hoidosta venyttelyohjeineen. Missä kipu on -linkistä tai kuvasta pääsee tarkastelemaan myös muita kehon kipupisteitä.

Yleistietoa siitä, Miten Mobilatia käytetään ja Miten Mobilat toimii, löytyy Miten Mobilat auttaa -sivuilta.

Vamman synty
Hoito
Ennaltaehkäisy


Vamman synty

Nilkka saattaa vääntyä horjahtamisen tai kaatumisen yhteydessä. Kipu tuntuu nilkan ympärillä ja nilkka turpoaa. Toistuvat nyrjähdykset voivat venyttää nilkkaa tukevia nivelsiteitä, jolloin nilkasta tulee löysä.

Hoito

Akuutissa nyrjähdyksessä hoitona on 3 K:n ensiapu: kompressio joustavalla siteellä, kylmä ja kohoasento. Kylmähoitoa jatketaan 1-2 tunnin välein 20 -30 minuuttia kerrallaan 1-2 vuorokautta.

Kipua hoidetaan tulehduskipulääkityksellä tai paikallisesti särkyvoiteella. Kipeytyneen nilkan hoitoa voi tehostaa okkluusiosidoksella. Lisätietoja paikallishoidosta löytyy sivuilta Miten Mobilat auttaa.


Nilkan nyrjähdyksessä parasta ensiapua saa kolmesta K:sta: kompressio, kylmä ja koho.

Akuutin kivun hellittäessä n. 3-5 vuorokauden jälkeen vamman synnystä aloitetaan varovainen nilkkaa liikuttavien lihasten aktivointi. Nilkkaa koukistetaan ja ojennetaan sekä pyöritetään varovasti. Kun nilkan liikkeet ovat kivuttomat, voidaan lisätä harjoituksiin seisoma-asennossa varpaille ja kantapäille nouseminen ja laskeminen. Asentotuntoa parannetaan seisomalla yhdellä jalalla pehmeällä alustalla tai tasapainolaudalla.

Sivun yläreunaan >


Ennaltaehkäisy

Nilkan vammoja voidaan ennaltaehkäistä voimistamalla nilkkaa liikuttavia ja tukevia lihaksia. Nilkan asentotuntoa kehitetään seisomalla yhdellä jalalla pehmeällä alustalla tai nilkan harjoittamiseen suunnitellun tasapainolaudan avulla.

Myös riittävä lämmittely ja venyttely liikuntasuorituksen yhteydessä suojaavat nilkkaa vammoilta. Venyttelyohjeita nilkan vammoihin löytyy Venyttelyoppaan kokonaisuudesta Alaraajat.

Sivun yläreunaan >




Tasapainolaudalla harjoittelu kehittää nilkan lihaskuntoa ja liikkuvuutta.