Miten Mobilat auttaa?
Missä kipu on?
Ajankohtaista
Venyttelyopas
Hyvä tietää Mobilatista


Sauvakävely hellii kipeytyneitä niska-hartialihaksia

Ulkomaillakin suosiota niittänyt sauvakävely tai nordic walking on ihanteellinen liikuntamuoto niska-hartialihasjännityksen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Sauvakävely voimistaa juuri niskan ja hartiaseudun lihaksistoa ja aktivoi alueen verenkiertoa.

Huono työasento ja staattinen päätetyöskentely sekä psyykkisesti stressaavat tilanteet aiheuttavat lihasjännityksiä. Säännöllinen liikunta ennaltaehkäisee lihasjännitysperäisten ongelmien syntyä.

Turvallista ja tehokasta

Sauvakävely on kävelyä kuormittavampi liikuntamuoto, joka virkistää kehoa ja mieltä, parantaa peruskestävyyttä ja lihaskuntoa sekä vahvistaa erityisesti hartia-, rinta- ja käsivarren lihaksia. Sauvakävely on myös turvallista, koska se ei rasita polvia tai niveliä ja sauvat antavat tukea liukkaalla tai kuoppaisella alustalla. Helppo ja halpa sauvakävely sopiikin loistavasti kaikenikäisille ja -kokoisille liikkujille.

Lenkin kesto ja tahti sekä sauvojen pituus vaihtelevat sen mukaan, onko päämääränä harjoittaa niska-hartiaseudun lihaksistoa, kohottaa kuntoa, kiinteyttää vartaloa vai edesauttaa kehon palautumista rankemman urheilumuodon jäljiltä.

Hartioiden ja selän harjoittamiseen suositellaan tasavauhtista ja rentoa sauvakävelylenkkiä 2-3 kertaa viikossa. Ryhtilihakset otetaan liikkuessa käyttöön aloittamalla askellus sauvojen roikottamisella ja työntämällä sauvoja taakse. Tärkeää on muistaa valita oikean mittaiset sauvat ja tehdä lenkki mielellään pehmeässä maastossa.

Kuten kaikessa liikunnassa, myös sauvakävelyssä tulisi muistaa huolellisen alkulämmittelyn ja rauhallisen loppuvenyttelyn merkitys. Tärkeää on myös huolehtia oikeasta sauvakävelytekniikasta:

Sauvakävelytekniikka:

1. Rytmi. Suoritustekniikka vastaa vuorohiihtoa.
2. Rullaava kävely. Askel lähtee lantiosta.
– jalka kantapää edellä maahan
– päkiätyöntö aloittaa uuden askeleen
3. Älä purista sauvaa.
4. Sauva osuu maahan vastakkaisen jalan kantapää kohdalle.
5. Etummainen käsivarsi on edessä hieman koukussa – noin 90 °.
6. Takimmainen käsi ojentuu taakse työntöön.
7. Pidä hartiat alhaalla ja anna ylävartalon mukailla liikettä.

Liika tuijottaminen teknisiin hienouksiin on kuitenkin turhaa: luonnollisen ja rennon kävelytekniikan omaksuu usein varsin nopeasti. Sauvakävelyharjoitusta voidaan lisäksi monipuolistaa yhdistämällä matkakävelyyn jumppaa, lihaskunto- ja venyttelyharjoituksia, loikka- ja ylämäkiharjoituksia sekä vetoja ja spurtteja.

Liikunnan tueksi oikea paikallishoito

Pitkään jatkuneen lihasjännityksen aiheuttamaa tulehdusta ja kipua voidaan lievittää paikallishoidolla, kuten paikallisesti levitettävällä särkyvoiteella. Myös varovainen venyttely, hieronta ja lämpöhoito ovat tärkeä osa lihaksia rentouttavaa paikallishoitoa.

Lihasjännityssärkyihin voi käyttää esimerkiksi Mobilat-särkyvoidetta, joka paitsi lievittää kipua ja tulehdusta, myös rentouttaa lihaksia parantamalla niiden aineenvaihduntaa. Suoraan kipeytyneelle alueelle käytettävä lääke on elimistölle turvallinen tapa hoitaa särkyä, sillä se säästää maha-suolikanavaa suun kautta nautittavien tulehduskipulääkkeiden haittavaikutuksilta.

Takaisin Ajankohtaista-sivulle