Miten Mobilat auttaa?
Missä kipu on?
Ajankohtaista
Venyttelyopas
Hyvä tietää Mobilatista


Kun tuki- ja liikuntaelinvaivat kuormittavat:
Ohjeita päätetyössä syntyvien TULES-vaivojen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn

Tutkimusten mukaan joka kolmas vastaanottokäynti yleislääkärillä liittyy tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin. Tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat suomalaisten yleisimmin kipua aiheuttava ja eniten työpoissaoloihin vaikuttava pitkäaikaissairauksien ryhmä. Omalla toiminnalla on keskeinen merkitys lievien tules-vaivojen hoidossa ja ennaltaehkäisyssä.

Työtapaturmien ohella päätetyö on monen tuki- ja liikuntaelinsairauden taustalla. Vähäinen liikunta ja huono fyysinen kunto lisäävät sairastumisriskiä. Päätteen ääressä työskentely rasittaa erityisesti hartioita, niskaa sekä rannetta. Näiden alueiden oireilu on merkki yksipuolisista ja vääristä työasennoista ja -liikkeistä.

Apu niska-hartiavaivoihin

Usein tietokoneen äärellä istutaan kumarassa ja kiertyneenä, jolloin kireys alkaa itää niska- ja hartialihaksissa. Työpaineet lisäävät lihasjännitystä. Niskan ja hartian ongelmat muodostuvat tyypillisesti vaivihkaa; ensin tuntuu jäykkyyttä, joka lopulta muuttuu säryksi. Kovat päänsäryt, käsien puutuminen ja ohimenevä huimaus viestivät pahenevasta ongelmasta.

Muistilista niska-hartiavaivojen ehkäisyyn ja itsehoitoon:

• Istu ryhdikkäästi.
• Tue istuessasi alaselkä hyvin.
• Kiinnitä huomiota monitorin sijaintiin ja työpisteen säätöihin.
• Tauota päätetyöskentelyä ja liikuttele jäseniäsi säännöllisesti.
• Liiku ja harjoita niska- ja hartialihaksia. Sauvakävely on yksi parhaimmista liikuntamuodoista niska- ja hartiakivuista kärsivälle.
• Käy säännöllisesti hierojalla.
• Rentoudu ja nuku riittävästi.
• Akuutissa vaiheessa lepää ja hoida kipualuetta paikallisesti, esim. Mobilat-särkyvoiteella.
• Kokeile myös lämpö- ja kylmähoitojen vaikutusta. Lämpö vilkastuttaa verenkiertoa ja rentouttaa lihaksia. Kylmähoito puolestaan rauhoittaa tulehdusta. Kylmähoitona voidaan käyttää vaikkapa kylmään veteen kasteltua pyyhettä tai pakastevihannespussia.

Vetreyttä toimistotyöläisen ranteeseen

“Hiirikäsi“ on jokaisen tietokoneenkäyttäjän tuntema kivulias vitsaus. Kivun syynä on rannetta liikuttavien lihasten jatkuva jännitystila, mikä johtuu toistuvasta, samaan suuntaan tapahtuvasta liikkeestä sekä ergonomisesti väärästä työasennosta. Tuloksena voi olla jänteen ja ympäristökudoksen tulehdus. Tällöin rannetta kuumottaa, se turpoaa ja sitä liikuttaessa voi tuntua narinaa.

Näin ehkäiset ja hoidat ranteen alueen rasitusvammoja:

• Tue ranne aina näppäimistöllä kirjoittaessasi ja hiirtä käyttäessäsi.
• Tarkkaile omia työtapoja ja -asentoja.
• Lisää ranteen lihasten ja jänteiden elastisuutta ja pituutta kyynärvarren lihaksia venyttelemällä.
• Kasvata myös kyynärvarren sekä sormien lihasten voimaa ja kestävyyttä esim. kuminauhajumpalla.
• Vältä ranteen kuormitusta akuutissa kiputilassa.
• Rauhoita kipu paikallisella kylmähoidolla.
• Laita ranteeseen okkluusiolääkesidos, kun ranne on rasittunut ja sitä särkee:
• Levitä Mobilat-emulsiovoidetta (ei geeliä) ranteeseen.
• Kiedo ranteen ympärille muovista talouskelmua niin, että voideltu alue peittyy
• Sido ranne joustavalla kiinnityssiteellä edeten ensin kämmenen suuntaan. Kiedo side peukalon toiselta puolelta kämmenen yli, ja leikkaa seuraavalla kierroksella siteeseen reikä peukaloa varten.
• Kiinnitä siteen pää ranteen yläpuolelle. Vaihda sidos kahdesti päivässä, ellei lääkärisi toisin määrää.


Takaisin Ajankohtaista-sivulle