Miten Mobilat auttaa?
Missä kipu on?
Ajankohtaista
Venyttelyopas
Hyvä tietää Mobilatista


Kuntoiluinnon syttyessä: muista maltti, lepo ja kohtuus

Kun kuntoiluinnostus syttyy, on syytä pitää jalat maassa. Kunnon kasvattaminen on pitkä prosessi, jossa pätee sanonta ”hiljaa hyvää tulee”. Kunto- ja rasvaremontin aloittavien kannattaa startata maltillisesti, harrastaa monipuolisesti ja muistaa myös levätä. Tällöin säästyy tapaturmilta ja innostuksen lopahtamiselta.

Vakavia tapaturmia kuntosaliharjoittelussa tai aerobicissa sattuu harvoin, mutta erilaiset lievät vammat, kuten nyrjähdykset, venähdykset ja sijoiltaanmenot ovat tavallisia. Tapaturmille altistavat puutteellinen lämmittely, epätasaisesti kehittynyt lihaksisto sekä riittämätön lihashuolto.

Syysstarttaajien kannattaa muistaa järkevän harjoittelun pelisäännöt:

• Väsyneenä ei kannata treenata, sillä väsymys heikentää koordinaatiokykyä, jolloin tapaturmariski kasvaa
• Hyviin jalkineisiin kannattaa panostaa, sillä jalkojen nivelet ja lihaksisto joutuvat koetukselle aerobic-tunteihin usein kuuluvien hyppysarjojen vuoksi.
• Harjoitteluohjelma tai ohjattu tunti tulee valita oman kuntotason mukaan: omalle lihaskunnolle liian vaativa suoritus altistaa helposti rasitusvammoille tai latistaa kuntoiluinnon.
• Monipuolinen kuntoilu kehittää tasaisesti lihaksistoa.
• Lihashuolto – oikea ensiapu ja paikallishoito – on tärkeä osa harjoittelua.

Paikallishoito osana täyspainoista lihashuoltoa

Koska aerobicissa ja kuntosalilla syntyvät vammat ovat useimmiten lieviä, voi vammoja hoitaa itse paikallisesti. Akuutteihin vammoihin, kuten nyrjähdyksiin ja venähdyksiin parasta ensiapua on Kolmen K:n hoito – koho, kompressio, kylmä. Kolmen K:n hoito lievittää tehokkaasti kipua sekä vähentää tulehdusreaktiota ja turvotusta. Kylmähoidossa on kuitenkin oleellisen tärkeää hoidon riittävä kesto ja se, että vaikutus ulottuu myös syviin lihaskudoksiin. Tällöin esimerkiksi kylmäsuihkeet ja -geelit ovat riittämättömiä.

Särkyvoiteita kannattaa käyttää lievien vammojen ja rasitusvammojen hoitoon, sillä ne nopeuttavat kuntoutumista tehokkaasti. Esimerkiksi Mobilat parantaa lihaskudosaineenvaihduntaa, mikä nopeuttaa palautumista sekä lievittää tulehdusta. Lisäksi paikallishoidon avulla voidaan täsmähoitaa kipeänä olevaa aluetta ilman että koko elimistö rasittuu.

Himoliikkujien kannattaa myös muistaa, että kunnon lepo ja ohjatut rentoutus- ja venyttelytunnit auttavat kipeytyneitä lihaksia palautumaan.

Takaisin Ajankohtaista-sivulle