Miten Mobilat auttaa?
Missä kipu on?
Ajankohtaista
Venyttelyopas
Hyvä tietää Mobilatista


T&äuml;lt&äuml; sivulta löytyv&äuml;t ajankohtaiset uutiset ja tiedotteet.

Autoilu kuormittaa selkää ja tukirankaa merkittävästi

Tutkimusten mukaan autolla ajaminen voi aiheuttaa huonoselkäiselle merkittäviä selkäoireita. Ammatikseen paljon autoilevien lisäksi selkä joutuu koville työmatkalaisilla ja vapaa-ajan autoilijoilla. Myös äkillinen pitkä automatka suoraan työpöydän äärestä pohjoiseen laskettelemaan tai mökille voi kipeyttää selän äkillisesti tai säteillä jopa särkynä alaraajoihin. Selän jäykkyyteen tai kipuun tulisi reagoida ajoissa, koska ne voivat olla merkkejä selän sairaudesta. Lue lisää

Ohjeita päätetyössä syntyvien TULES-vaivojen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn

Tutkimusten mukaan joka kolmas vastaanottokäynti yleislääkärillä liittyy tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin. Tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat suomalaisten yleisimmin kipua aiheuttava ja eniten työpoissaoloihin vaikuttava pitkäaikaissairauksien ryhmä. Omalla toiminnalla on keskeinen merkitys lievien tules-vaivojen hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. Lue lisää

Opiskelijan lihasterveyttä kohentavat oikea työasento, liikunta ja venyttely

Nuorten opiskelijoiden niska-hartiaseudun vaivat ovat lisääntyneet huolestuttavasti viime vuosina. Kipuja aiheuttavat mm. huono opiskeluasento, työn staattinen rasittavuus, psykososiaalinen stressi ja yksilölliset tekijät. Lue lisää

Kuntoiluinnon syttyessä: muista maltti, lepo ja kohtuus

Kun kuntoiluinnostus syttyy, on syytä pitää jalat maassa. Kunnon kasvattaminen on pitkä prosessi, jossa pätee sanonta ”hiljaa hyvää tulee”. Kunto- ja rasvaremontin aloittavien kannattaa startata maltillisesti, harrastaa monipuolisesti ja muistaa myös levätä. Tällöin säästyy tapaturmilta ja innostuksen lopahtamiselta. Lue lisää


Kauden liikuntavinkit

Sauvakävely hellii kipeytyneitä niska-hartialihaksia

Ulkomaillakin suosiota niittänyt sauvakävely tai nordic walking on ihanteellinen liikuntamuoto niska-hartialihasjännityksen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Sauvakävely voimistaa juuri niskan ja hartiaseudun lihaksistoa ja aktivoi alueen verenkiertoa. Lue lisää

Työpaikan sählyvuoro on riskialtis hetki

Mukaansatempaavassa ja vauhdikkaassa sählypelissä loukkaantumiset ovat yleisiä. Oikea tekniikka ja omien rajojen tunnistaminen eivät vie pelinautintoa, mutta auttavat välttämään ikäviltä loukkaantumisilta. Lue lisää

Voimaharjoittelusta potkua lenkkipolulle

Puoli miljoonaa suomalaista mainitsee harrastuksekseen juoksulenkkeilyn. Lenkkipolulle lähtö on helppo tapa kohottaa kuntoa: lenkkeilyyn ei tarvita mitään eritysosaamista tai -varusteita, iskuvaimennettuja ja tukevia lenkkitossuja lukuun ottamatta. Varsinkin keväisin ja kesäisin lenkkipoluilla on ruuhkaa, kun parempaa kuntoa ja kapeampaa vyötärönseutua metsästetään innokkaasti. Lue lisää